torsdag 28 maj 2009

Nytt jobb på måndag

Nu är det sista veckan på min mammaledighet...någonsin. Kanske ska uttrycka det som att det är sista dagarna på sista veckan för det är det mer exakt, på måndag ska jag infinna mig på mitt nya jobb som obeståndsansvarig på en bank. "Ny" stad, nya kollegor...mycket nytt. Det största nya är att det blir första gången sedan jag fick barn som jag lämnar ifrån mig dom såpass mycket som det kommer bli nu. Jag vet självklart att min man är en bra pappa och att tjejjisarna kommer få det så bra med honom, men egot och kontrollmänniskan i mig säger att jag inte skulle haft något emot några år till hemma med dom. Nu ser inte verkligheten ut så, speciellt inte i dessa tider då det är ont om jobb. Att jag fick detta nya jobbet är nära på ett under för det är en så stor chans för mig. I grund och botten har jag allt att tacka min första chef för, han gav mig en chans som jag vet kommer betyda väldigt mycket för mig i framtida jobbsammanhang.

För mig så är det tjejjerna som gäller just nu. Jag försöker prata med Emmis om vad som komma ska och hon har det lite tufft med detta. I början så pratade hon på att mamma inte alls skulle jobba utan vara hemma med henne och att pappa skulle jobba. Igår när jag kom hem efter en heldag med att fixa kläder, ärenden och fika med gamla jobbet så satte jag mig i soffan med Emmis i knät. Vi gosade lite och så säger hon "Mamma jobba, Emmis lessen". Lite ont i mammahjärtat gör det.

En sak som känns mer och mer är att detta är slutet på en era. Att önska få ett till barn men inte orka igenom en graviditet till, det är tufft. Just att börja jobba symboliserar just detta slut på "spädbarn/småbarnsperioden" och det är en sorg som jag får bearbeta.

Tack Lini för en go dag på IKEA, tack även mor Tuss och Titti som tog en fika och en snabbtur på IKEA med oss!

2 kommentarer:

Tuss sa...

Tack själv gumman. Så gott vi hann träffa er där. Förfyllde dagen.
Och jag önskar dej lycka till på måndag. Önskar jag åxå du fick lite längre tid mej tjejerna och just "småbarnstiden" (jag fick förmånen och älskade det) men som du säjer, Per kommer att fixa det med den äran.
Kram

Grym sjö! sa...

Jag känner med dig och kommer ihåg hur det var, men tänk att ha en bra pappa att lämna över till. Det är guld det!Lycka till med nya jobbet.
Kramiz