tisdag 20 januari 2009

"Ycki!!!!!!!"

Min annars så kycklinghatande dotter Emmi såg överlycklig ut och skrek "Yckiiiii!" när jag plockade fram en grillad kyckling efter lunch och satte mig och rensade den. Hon tiggde och självklart uppmuntrade jag hennes kycklingätande så hon satt där och smaskade! Smaskade gjorde även Ida som fick mindre kycklingbitar hon också. Ida har börjat vägra burkmat i stort sett hela tiden, så nu försöker jag hitta saker som jag kan laga som hon äter. Idag blev det som sagt kyckling, makaroner och grönsaksröra (broccoli, majs och gröna ärtor) till lunch och hon åt glatt, hon till och med satt och gapade efter maten! Hela makaroner var ingen match för henne heller, trots att hon bara har två små tänder.

Kyckligen skall bli till en makaroni&kycklinglåda till middag är det tänkt. Lika bra att börja tidigt att göra iordning och i nuläget är det bara äggstanningen på och in i ugnen som gäller, men det får vänta tills det närmar sig att Per kommer hem. Just denna låda är väl inte det yttigaste man kan äta, speciellt inte ur GI-synpunkt, MEN! Äter man en normal portion med grönsaker till så är det inte så taskig mat heller. Det handlar ju helt enkelt om normala till små portioner för att lyckat med viktminskning för jag orkar inte laga olika mat till mig och familjen hela tiden för en viss diet, ialllafall inte som läget ser ut nu.

Annars så är det rätt lugnt här hemma nu, Ida och Emmis har feber idag iof och både jag och Per är täppta i näsan och hängiga, men jag väljer att se på det som en liten, vanlig förkylning tills motsatsen är bevisad. Idag var annars första dagen på testet om Ida sover bättre om natten/längre på morgon om hon sover bara 2 gånger punder dagen istället för 3 ggr som det är nu. Funkar inte detta så får man väl helt enkelt offra lite av kvällstiden och ha henne uppe lite senare. Man får mindre saker gjorda här hemma men jag måste ju även få sova på morgonen för att orka med dagen.

Idag är det storhandling som gäller vilket sker en gång per vecka. Ska verkligen försöka få ihop en inköptslista med ingredienser för hela kommande veckas matlagning som både är nyttiga och billiga! Det är min vision iallafall och jag har hunnit en bra bit. Åka mot affären får jag göra kl 19 ikväll, när tjejerna lagt sig o ch det blir därmed en sen kväll. Att lämna Per ensam med allt vad nattning och matning heter är inte aktuellt, skulle inte vilja göra det ensam heller! Och att åka hela familjen på en eftermiddag är ännu mindre aktuellt för då sover tjejerna i bilen och hela kvällen blir tilltrasslad. Lite skönt är det att åka iväg själv också, man kan strosa runt ensam precis som man själv vill vilket är skönt när man hela dagarna passar upp på andra och mycket sker på deras villkor.

Långt inlägg, tjejerna sover just nu...ska försöka hitta kvitton nu så jag kan byta till mig en ny och HEL skiva med filmen Sex And The City. Första gången jag skulle titta på den kom jag en bit ifrån slutet så var det ett hack i skivan så det var helt kört att få se hela filmen...

Inga kommentarer: