torsdag 26 februari 2009

Barnverkstan

Idag ska jag och tjejerna iväg till Barnverkstan (eller kyrkis som vi väljer att kalla det). Det är som en öppen förskola i Fagerås på torsdagar och det brukar vara rätt roligt. Lite negativt ur min synvinkel är att det blivit lite mer kristet inriktat med "gud som haver" och sånt. Inte det ultimata då vi är ateister/agnostiker både jag och min man och vi tycker inte det är helt rätt att sitta och rabbla en i våra ögon ramsa för att hylla en påhittad gud. Man får väl se det som att det är som vilken saga som helst, även om jag skulle vara lite tveksam till att läsa Nalle Puh om det hela gick ut på att Puh var enhällig härskare över jord och himmel och skall tillbedjas...
(*sitter tyst om undrar hur många kristna jag retat upp nu*)...

Jag har inget emot kristen tro så länge jag själv inte behöver bli påprackad den. Den har många bra idéer i sig, men för mig är det en bok med regler och skönlitteratur (blandat lite med fakta om hur det var på den tiden den skrevs). Samma känner jag för alla religioner och jag saknar inte en tro. Jag tror på existensen helt enkelt, på kärlek och lycka, kampen för att nå sitt mål i livet vad det än är. Mitt mål (iallafall som jag ser på livet just nu) så är det att få somna in gammal och välmående med familjen och de mig kära nära mig. Inget jättedumt mål väl?

Ja, iallafall ska vi på Kyrkis ändå, som tur är så får man gå och leka med barnen där även om man inte tror på bönerna som beds i början av träffen.

Sedan måste vi nog städa inför Emmis kalas i helgen. Per är förkyld och vi vet inte när det går över. Funderar på att stänga in honom på sovrummet i helgen så alla andra slipper honom, haha! Det är ju ändå för Emmis (samt hennes mormor och morbror som också fyllt år under februari) skull som det firas! Det blir nog riktigt trevligt med smörgåstårta, lchf-chokladtårta, en maräng&banantårta samt en typ prinsesstårta. Sedan filas det lite på en fiskdamm, men säg inget till kusinerna, hihi! Gäster blir familjen och jag hoppas få träffa mina syskons relativt nya respektive ;)

Inga kommentarer: