tisdag 24 februari 2009

När blev man gammal?

Att yttra orden "jag minns hur det var när jag var ung" är väl höjden av åldrande...iallafall när man knappt är 25 år. Jag yttrade inte ordagrant detta, men närapå! Detta var för några veckor sedan.

Idag när vi hälsade på Emmis gamla dagmamma Lisa så kom ett av barnen på 5 år och pratade ålder. Lisas son var hemma och 5-åringen konstaterade att han var ETT år äldre än mig. Nej nej, JAG var tre år äldre än killen i fråga...5-åringen såg fundersam ut. Då sa jag: "Det är som om man lägger ihop ' killens ' ålder, plus Emmis ålder, plus Idas ålder...tillsammans är dom lika gamla som jag är." 5-åringen spärrade upp ögonen riktigt stort och det kom ett imponerat "Åååååh" ifrån henne, följt av ett: "SÅÅÅ MYCKET!?".

Några minuter senare satt jag i ett annat rum och pratade med dagmamman varpå ett annat litet barn började diskutera födelsedagar och vi konstaterade att vi fyllde år samma månad. "Ja, du fyller väl stort då, det börjar väl med en 3a?" säger dagmamman då.

Till slutsatsen, jag är rätt gammal och borde fräscha upp mig!

Inga kommentarer: