onsdag 11 februari 2009

Köpstopp (?)

Jag har flera gånger ramlat över trådar på forum som handlar om så kallade köpstopp. De går ut på att man inte köper onödiga prylar, ser över kostnader för olika saker i hemmet etc. Sitter och skriver upp punkter som man faktiskt kan bättra sig på i just min familjs liv, är uppe i runt 30 punkter, det är mer än man tror! Iof är några lite upprepningar, men de säger ändå endel om ens konsumtionsvanor (stavas det så?). Bara sådana saker som att bli bättre på att släcka efter sig när man går ur ett rum, göra fler storkok, sänka temperaturen i huset lite, köpa storpack...

Idag fyllde ju Emmis år som sagt och efter att ha avklarat allt vad morgonen hade att bjuda på så tog vi och satte oss i bilen, körde och lämnade Ida hos "farmor" och åkte själva vidare till badhuset! Det var ju Emmis dag och då skulle ju Emmis få göra det hon allra helst vill: BADA! VI höll igång rätt länge i badet och avslutade med en sen lunch i badhusets restaurang. Emmis åt hamburgare och strips medan jag satt där med mig kycklingsallad som innehöll alldeles för mycket majs som jag fick plocka bort.

Efter det gick vi ut och köpte vantar till både Emmis och Ida, hämtade "faster Elin" och begav oss tillbaks till "farmor" (jag skriver så eftersom det är tjejernas farmor och faster). Väl där så informerade svärmor mig om att Ida sovit 2,5 h och att svärmor till slut fått väcka henne så hon inte skulle sova för mycket...undrade ett tag om det verkligen var Ida jag lämnat. Vi blev kvar på middag där och fick köttfärsås och spagetti. Själv åt jag bara köttfärsåsen, blev troligen lika mätt som de som vräkte i sig dubbla portioner köttfärssås inkl. spagetti. Ida älskade sin röra av maten som serverades + lite ost och creme fraise. Hon är en väldigt gemytlig bebis ofta, sitter där och äter sin mat och flyter med i familjelivet.

Nu är det dags att gå till sängs! Ska hinna läsa lite hade jag tänkt. Gonatt!

Inga kommentarer: