lördag 28 februari 2009

Viktnedgång vs. mentala superhälsan

Jag vill lägga av med LCHF...jag vill inte köra det, jag vill kunna blanda mat, köra snabbkurer för att se vikten rasa en bit, gå ner den resterande övervikten...jag trivs inte med allt den innebär, jag är kräsen på mycket och det känns så svårt! Jag tycker också det är jobbigt att laga flera olika middagar eftersom alla i familjen inte äter LCHF. Ska jag orka sätta mig in i det hela bättre, eller vad ska jag göra!?

Att äta normalt med mindre portioner funkar skitbra för mig...viktmässigt sett. Nackdelarna är att mitt humör är mycket sämre, tålamodet är alldeles för litet. Så vad gör man? Jag vill verkligen ha tips och peppning om hur jag ska göra. Ger jag upp LCHF för tidigt?

Jag saknar frukt och grönt t.ex. En banan och ett äpple om dagen, lite apelsinjuice. Majs, mina weetabix till frukost. Jag saknar dock inte som sagt humöret, hungern som snabbt kommer igen...varför kan man inte få allt (eller åtminstone lite mer än det som erbjuds nu)?

Näsan rinner, halsen värken, huvudet är fullt av bomull och jag är negativ.

2 kommentarer:

Esmeralda sa...

Man får äta en frukt om dagen med lchf! Du kan kombinera och testa dig fram med dieten. Gör den till din egen! Varför gör du olika mat? Jag och sambon kör samma, vi har bara olika tillbehör.
Det viktigaste är att du mår bra!

Anne-Li sa...

Jag råder dig att sluta med LCHF. Jag fick precis mail förra veckan från Naturvetarna (dietisternas fackliga organisation). Tydligen är det många dietister runt om i sverige, som fått ta hand om patienter som gått på LCHF hemma på eget bevåg och som nu fått problem med höga blodfetter! Då löper man större risk för hjärt-kärl sjukdom. En annan sak som bör nämnas är att Dahlqvist först hittade på dieten till diabetiker som hade noll blodsocker kontroll - och för oss som inte lider av diabetes så har kroppen insulin som regulerar blodsockret väldigt precis. Därför är dieten både hälsoskadlig och den har ingen funktion hos friska.

Om du övergår till vanlig kost, är mitt tips att äta näringstät men energifattiga livsmedel. Ät potatis, och frossa i grönsaker och rotfrukter! Frukt håller humör och sockersug borta. Protein är det näringämnet som mättar bäst (av fett, kolhydrater och protein) så kanske öka på det när du är extra hungrig vid måltid?

Lycka till!