fredag 20 mars 2009

Dagens uppdrag + assosiationsminne

Ingen sömn mellan strax för kl 1 inatt och strax efter kl 3...boven i dramat var en Idla som hittade på flera saker varför hon inte skulle kunna sova ordentligt. Lagom pigg är jag därför...sedan kl 05:20 hör jag "tass tass tass" och "Emmi vaken, mammas säng" varpå en liten Emmis klättrade upp i min säng. Strax efter hörde jag i min sömndimma att Idlans babyvakt reagerade, "tass tass tass" och sedan "IDA VAKEN!!! IDA GOMÖÖÖÖÖÖÖRAAAAAN!!!!" som ropdes i babyvakten! Upp fort som tusan när jag insåg att Emmis var inne hos Idlan på hennes rum(/lagerlokal) där det finns lite för mycket roliga saker att pilla på för en 2-åring.

Så sliten är jag, ska försöka passa på att sova lite när svärmor kommer senna. Egentligen hade jag tänkt att sticka till Karlstad med Idlan rätt omgående när svärmor dyker upp så jag hann med lite ärenden medan Emmisen får lite kvalitetstid med sin farmor med pulkaåkning och fika ute i solen.

Ja, mina ärenden i Karlstad idag är att lämna tillbaks diverse bildelar som tack och lov inte behövde bytas på Pers bil, annars känns det som vi bytt ut halva bilen faktiskt...Jag funderar på att snabbt kika om det finns snygga, billiga tapeter till hallen också så det finns en chans att få den iordning snart. Jag har en liten idé om vad jag vill ha för tapeter, men det måste ju anpassas efter det faktum att det är en hall där små barn ska vistas så det måste ju kunna dölja lite smuts.

Igår gjorde jag för övrigt riktigt gott kött i tryckokaren! En stor bit fläskkött, kryddad med salt, vitpeppar och ingefära, rätt hårt brynt i en stekpanna med mycket smör och sedan ner i tryckokare i ca 1 h. Smaskens! Bäst är det när köttet blir till små fillor och man blandar det med sås, det blir så saftigt och gott. Till detta serverades gurka som jag insåg igår att jag äntligen kan äta igen! Jag åt det ett par gånger under graviditeten med Idlan och som ett tips så är gurka en av dom värsta sakerna man kan kräkas upp...

Ja, man blir riktigt expert efter en HG-graviditet vad som smakar någorlunda bra på väg upp och inte. Man är lite enkelriktad för mat blir så himla viktig när man inte kan äta något på 8-9 månader utan att dras med det sabla illamåendet och risken att kräkas upp det. Det finns fortfarande vissa saker som påminner så starkt om illamåendet att jag faktiskt kan bli fysiskt illamående igen. När jag i början av graviditeten med Emmis låg i högsommarvärme och kräktes runt 30 gånger per dag så försökte jag desperat äta kex och en viss sorts festis...dessa klarar jag INTE av fortfarande trots att det är över 2,5 år sedan! Sedan spelades låtarna "Basshunter - Booten Anna" och "Bo Kaspers Orkester - Vi Sitter I Samma Bil" friskt på radio och även dessa väcker ett illamående i mig fortfarande.

Det där med starkt assosiationsminne (stavas det så?) är både härligt och negativt helt klart beroende på minne. Jag kan av en låt eller en lukt helt plötsligt befinna mig tillbaks i min lägenhet i Karlstad och jag är 17 år igen med alla känslor som fanns då... Det är bara för en blixtsnabb sekund, men känslan är väldigt stark!

Inga kommentarer: